Tah-Niah!!

Today…im very exhausted..class from 8am until 5pm without rest, phewwwwwwwwww.


Fine, mmg ade gap, tp tu pun dari kul 10-11am je.ala, nk beli mknn je dah bape minit kan.so mmg sangat2 tired. Terasa macam sekolah rendah dulu. Pagi sekolah kebangsaan, petang pegi skolah agama pulak. Oh, kenangan yang sentiasa tersemat di hati. Dengan pakaian cumpang camping makan gula lollipop minum air sirap tertumpah kat baju xde kisah., but now. Even ade tercalik sikit debu kat baju, dah mula nak cari air utk hilangkannya.

Teringat kenangan lama semasa muda2 dulu (skrg pun lagi muda lah). Hmm…tetibe nak teringat..kenangan di sekolah SHAMS tahun1- tahun3 banyak mengajar erti cara kehidupan muslim yang sebenar. Ye, terima kasih kepada akak2 n abang2 snior yang membantu..

Then, naik form4, bertransfer plak ke SBPIJ. Oh ye. Saya ingt lagi, last year ade org ingat saya ni dak KISAS. Harhar.muke saya mmg ade muke dak kisas ke? Well, muke solehah mmg gitu.huhu., lebih2 lagi kalo pakai baju kurung ke, jubah ke, ha, mmg nmpk kan..hmm..xde lah,. Saya mmg ade azam nak masuk kisas, dah xde peluang, tawaran kasi sbpij plak, so pegi jelakan.

Kat sbpij, biasa lah, skolah tu baru lagi.jadi, macam2 perlu didevelop, terutama bi’ah solehah. Kerana diberi kepercayaan, jadi lah saya salah sorg MT badar kat skolah...memmang lah..semua saya sematkan dalam diary. Banyak sangat kenangan manis pahit tawar , biasalah asam garam kehidupan.huhu ..


Yang paling saya xleh lupa..salah satu tugas saya adalah pada hari jumaat utk memastikan semua pelajar turun solat zuhur bersama2 di surau setelah muslimin pgi ke masjid ..nampak mudah kan?? x pun sbnarnye…kadang2 lepas solat zuhur berjamaah, time tu lah kami2 nk wat tazkirah ke, ingatan2 ke. Time2 tu la nak bebel2..

Kekadang, ari jumaat tu la saya kumpulkan kesalahan2 budak2 ni, dan denda mereka terus. Contoh seperti datang lewat ke surau, x solat jemaah waktu subuh ke, dan lain2.masa utk ke surau adalah pukul6.45 mlm bg pelajar bukan peperiksaan, dan pukul7 bagi pelajar peperiksaan.Masalanya, saya mmg pelik, kalo form 3 ngan form 5 dtg lewat leh terima lah, additional class ke, kelas abih lewat ke, tp, kalo yang dak2 form1-2 tu, mmg kadang2 rasa mcm ape je…tapi, sume tu kamikami telan je... saya x pernah meminta utk diberi tanggungjawab sebegitu. Yang paling best, batch saya adalah batch pertama BADAR. SO, mmg kami2 kene kuatkan smemangat lah.ustzah, cikgu, warden smua berganding bahu...mula2, dak2 ni mmg sukar utk terima perubahan yang dibawa, tp alhamdulillah sekarang hampir pulih…


Oh ya. Yang pasal denda tu kan..
Sampai skrg kalo saya ingt balik, mesti saya nak gelak..ape x nye..
Saya seorang yang boleh dibawa runding.boleh je..tp, kalo selalu sgt baik hati, payah gak kan...ye, kalo sekali datang lewat ke surau xpe lah ..ni dah stiap ari asik muke dye je dtg lewat, hanginnn gakk..
Then, saya geram, dah bincang2 ngn MT yang len, ngn ustzh2, saya cadangkan denda mereka dengan ‘pakej umrah’

Nak tau pakej ape tu…
-pakej tawaf surau
-pakej sai’e..

Peh.haha..mmg gelak gile. Surau sbpij tu mmg besar lah kan. Mmg sesuai gile nk tawaf2 ni, lebih2 lagi tengahari2 panas. Last year kan saya p umrah, time saya tawaf kaabah tu, MasyaAllah, airmata turun laju apabila mengenangkan kembali tugas saya semasa skolah, rindu sgt!! Yang tawaf surau tu, kalo lewat ke surau lebih 3-5 kali . Yang sai’e plak denda kalo x solat jamaah. Perjalanan kami dari asrama ke skolah agak jauh jugak, so, mmg sesuai sgt lah nak sai’e ni .mcm2 kan denda yang saya lakukan. Selamat la x terpkikir nak melontar ke, bermalam, bermiqot.hu hu…yela, idea ni tercetus bile blajar SI..hu hu..boleh praktikkan skali. .

Tp, selama 2 tahun tu,…saya x tahu lah.,kadang2 saya rasa, saya x cukup kuat utk hadapinye,kadang2 saya terpkikir nape Allah beri saya ujian sebegitu. Orang lain sibuk belajar, kite sibuk pikir dak2 bermasalah.Kawan2 yang seangkatan dgn saya pun lagilah. ade tu, smpai cengkuk2 mata x tidur nk selesaikan hal budak.ade tu, smpai kurus keding saya lihat sbb bz menyelesaikan prob2 kt skolah.aiss..sampaikan,saya penah berjanji dlm hati, x mo terima ape2 jawatan lagi dah selepas ni..tapi, sekarang, lihat, saya sendiri rindu dengan ape yang saya lakukan dahulu..=(


Enaugh is enaugh.
N sometimes,
once is enaugh.

Dats y kalo org suh saya jadi ajk ke,ape ke, saya x mo, sori tau kwn2. Saya x bermaksud nak menolak, tah la,saya sendiri x tahu..
Tp, kalo utk madrasah imam nawawi ke,nak suh saya antr artikel ke ha tu saya set je..haha..memilih btul. Xde lah…

Hmm..ape saya merepek ni. dah2. neutralkan balik otak anda.

im who am i.. 

Moral of da story, dun write if u r rilly2 tired.
Saya x bohong, ni artikel yang x edit dan terus post. tahniah!
Series.. my carbohydrate x sntuh2 lagi, CNS pun macam ape je.
thniah sekali lagi kpd syazwani.

2 Response to "Tah-Niah!!"

  1. amelin rahman Says:
    November 11, 2009 at 1:15 AM

    "x sentuh"...? cuma dh bca+ paham+ ingat dh ye? :) pndai ye sgtt... smala kite, xnk ucap tahniah sy jga? CNS sgt comel kan? bku dahla lawa je susun ayat... smpai stgh jam bca pn mcm kureng2 lgi.. :) apan smoga kite cepta2 bley hbskan apa yg xhbs sblm exm ni ye!

    p/s +quest:
    bla nk dtg imarah 48 syarie iman ni?
    sape yg tnye bdk kisas 2? adakah, adakah, adakah, adakah...... ? :)

  2. dealova says:
    November 11, 2009 at 2:15 AM

    huhu..nape awk ni.
    mmg x sntuh pun.baru nk dekat2 exam ni nk sentuh, hihi..
    yang tnye tu.tah la dah lupe sapa.huuuuu..
    awk la mai syare'hendawi syggg oi

Related Posts with Thumbnails